بهترین منابع آموزشی برنامه نویسی فارسی

این وبلاگ برای معرفی بهترین منابع آموزشی برنامه نویسی ساخته شده است

بهترین منابع آموزشی برنامه نویسی فارسی

این وبلاگ برای معرفی بهترین منابع آموزشی برنامه نویسی ساخته شده است

تمامی مطالب مفید برنامه نویسی که پیدا میکنم میزارم اینجا

بایگانی
  • ۰
  • ۰

ری اکت نتیو یا react native چیست و  چه کاربردی دارد آموزش راه اندازی react native

ری اکت نتیو ( React Native ) یکی از فریمورک های زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت ( javaScript ) میباشد که برای تولید و ساخت اپلیکیشن های واقعی و بومی موبایل به کار برده می شود که با استفاده از ری اکت نتیو ( React Native )  برای سیستم عامل های ios و android میتوان اپلیکیشن تولید کرد . 

 

این فریمورک بر اساس یک کتابخانه به نام React میباشد که توسط فیسبوک در جهت کارهای رابط کاربری ساخته شده بود و این بار بجای هدف قرار دادن مرورگرها ، موبایل های هوشمند مد نظر است .

به  عبارتی دیگر توسعه دهندگان وب که با جاوا اسکریپت و کتابخانه های آن کار کرده اند ، اکنون به راحتی میتوانند به یک برنامه نویس موبایل برای تولید اپ های android و ios تبدیل شوند و اپلیکیشن های بومی تولید کنند . 

از آنجایی که بیشتر کدهای نوشته شده توسط توسعه دهنده برای پلتفرمهای مختلف یکسان است پس توسعه دهنده به راحتی میتواند همزمان اپ های ios و android تولید کند . 

 

در برنامه نویسی با ری اکت نتیو ( React Native ) ، همانگونه که برای وب نیز از React استفاده میشد ، توسعه دهنده کدهای خود را با مخلوطی از کدهای جاوا اسکریپت ( javaScript )  و xml مینویسد که بعنوان JSX شناخته میشود . 

در پشت صحنه ری اکت نتیو ممکن است api های رندرینگ مربوط به Objective-C (برای iOS) یا  Java (برای Android)  بهره گرفته شود ، بنابراین اپ های نوشته شده با کامپوننت های UI واقعی رندر خواهد شد نه با استفاده از WebView ها ! پس برنامه ی شما با برنامه های نوشته شده با زبان های اصلی معرفی شده توسط android یا ios تفاوت خاصی نخواهد داشت . 

ری اکت نتیو ( React Native )  با استفاده از زبان جاوا اسکریپت به API های مربوط به پلتفرم دسترسی دارد پس اپ نوشته شده ی شما میتواند به امکانات پلتفرم دسترسی داشته باشد برای مثال دوربین گوشی یا لوکیشن کاربر و ...

 

ری اکت نتیو ( React Native )  در حال حاضر از دو سیستم عامل ios و android پشتیبانی میکند و پتانسیل این را نیز دارد که در آینده به پلتفرم های دیگر گسترش پیدا کند . 

همانطور که میدانید امروزه برنامه نویسی موبایل بصورت کراس پلتفرم از اهمیت بالائی برخوردار است و هر برنامه نویس موبایل با این مورد را مد نظر داشته باشد که ممکن است یک پروژه واحد برای سیستم عامل های گوناگون موبایل داشته باشد .  

محبوب ترین سیستم عامل های گوشی های هوشمند در دنیا android و ios است که توسط react native میتوانید برای انها اپلیکیشن تولید کنید . 

 

مزیت های استفاده از ری اکت نتیو ( React Native )  : 

ری اکت نتیو یا react native چیست و  چه کاربردی دارد آموزش راه اندازی react native

۱ - استفاده از api های اصلی پلتفرم ها :



از آنجایی که  ری اکت نتیو از API های اصلی پلتفرم میزبان جهت رندر کردن اپلیکیشن استفاده میکند ، میتوان گفت یک سر و گردن بالاتر از دیگر ابزارهای کراس پلتفرم تولید اپ ،  است . 

ابزارهای کراس پلتفرم دیگر مثل Cordova یا Ionic از JavaScript, HTML, و CSS استفاده میکنند ولی نتیجه ی نهائی اپلیکیشن های آنها در یک WebView رندر و تولید میشود . 

درست است که اپلیکیشن های تولید شده با این ابزار ها نیز کارآیی دارد ولی در آینده باعث ایجاد مشکلاتی مخصوصا در بخش پرفرمنس اپلیکیشن خواهد بود . 

همچنین این ابزارها به api های ui اصلی پلتفرم ها دسترسی نخواهند داشت . 

وقتی این ابزارها بجای استفاده از api های اصلی پلتفرم ها آنها را شبیه سازی میکنند ، این مهندسی معکوس ممکن است در آینده مشکلات زیادی بوجود بیاورد مثلا در بخش ساخت انیمیشن و ...

 

۲ - جامعه ی زیاد :

 

توسعه ی ری اکت نتیو ( React Native ) در رویداد hackathon  سال ۲۰۱۳ شروع شد . این کار در پاسخ به درخواست جامعه ای از برنامه نویسانی بود که با react کار میکردند و به دنبال ابزاری برای توسعه ی اپ های موبایل بودند . نتیجه ی تلاش های فیسبوک منجر به تولید ری اکت نتیو ( React Native )  شد که توسط تیم تیم فیسبوک نیز پشتیبانی میشود و توسط جامعه ای از برنامه نویسان رو به جلو حرکت میکند . 

وجود برنامه نویسانی که با JavaScript کار میکنند ، و همچنین برنامه نویسانی که با react کار کرده بودند باعث شده است که جامعه ی بسیاری از برنامه نویسان برای کدنویسی اپ های موبایل با react native بوجود بیاید . 

 

۳ - حداکثر استفاده مجدد از کد و صرفه جویی در هزینه و زمان :

 

با استفاده از ری اکت نتیو ( React Native )  کدهایی که برای توسعه ی اپلیکیشن های android مینویسید برابر با همان کدهایی هست که برای توسعه ی اپ های ios مینویسید و این به معنی حداکثر استفاده ی مجدد از کدها و صرفه جوئی در زحمت و زمان برنامه نویسان است . بصورت تئوری میتوان گفت که این صرفه جوئی ۵۰% میباشد . طبق تحقیقات انجام شده ، هر برنامه نویس میتواند ۹۰% از کدهای نوشته شده برای android را برای اپ های ios نیز استفاده کند  و فقط بخش های کوچکی از کد باید باز نویسی و تغییر پیدا کند . البته ممکن است این زمان و این درصد برای اپ های مختلف و تغیییرات مختلف در اپ ها متفاوت باشد . 

 

۴ - نمایش تغییرات بصورت زنده : 

 

ری اکت نتیو ( React Native ) برای ساخت اپ های موبایل بعد از React در نظر گرفته شده است به عبارتی دیگر ری اکت نتیو ( React Native ) براساس ایده های React برای توسعه ی اپ های موبایل ساخته شده است . در حقیقت ری اکت نتیو دارای امکاناتی است که در بسیاری از ابزارهای توسعه ی موبایل نمیتوانید پیدا کنید . 

live reload یکی از این ابزارهاست که به شما اجازه میدهد تغییرات را بصورت آنی و زنده ببینید . فرض کنید یک پنجره باز کردید و در حال کدنویسی هستید و یک پنجره ی دیگری دارید که اپلیکیشن را برای تست نمایش میدهد هر انچه که در بخش کدنویسی تغییر میدهید به سرعت در بخش پیش نمایش اپ اعمال میشود و بصورت زنده میتوانید مشاهده کنید . 

 

۵ - پرفرمنس بهتر :

 

معماری React Native بسیار مناسب برای دستگاه های تلفن همراه است . ری اکت نتیو ( React Native ) از GPU (واحد پردازش گرافیکی) استفاده می کند در حالی که دیگر ابزارهای توسعه ی اپ های نتیو ، بیشتر از CPU (واحد پردازش مرکزی) استفاده میکنند . در مقایسه با فن آوری های hybrid ( که تنها گزینه ی توسعه ی اپ های کراس پلتفرم بودند ) ، ری اکت نتیو ( React Native )  بسیار سریعتر است . 

 

۶ - ماژولار و معماری بصری قوی مثل React : 

 

یکی از مزایای استفاده از ری اکت نتیو ( React Native ) که قبلا هم درباره ی آن صحبت کردیم و اینجا بصورت شفاف تر به آن میپردازیم . 

ماژولار بودن و معماری بصری قوی باعث می شود که توسعه دهندگان دیگر به راحتی با پروژه های شما بتوانند کار کنند . این مزیت باعث شده است که کارهای تیمی با ری اکت نتیو ( React Native ) بهتر پیش رود و همچنین بروزرسانی اپلیکیشن های مربوط به وب سایت ها راحت تر انجام بگیرد . 

همچنین افرادی که اپ ها را تست میکنند زمان کمتری را صرف درک منطق برنامه نویسی و سناریو پروژه  صرف میکنند . 

این به صرفه جویی در وقت منجر می شود و میتواند برای شرکت ها و افراد برنامه نویس موبایل خوشحال کننده باشد . 

 

شروع برنامه نویسی با ری اکت نتیو ( React Native ) : 

ری اکت نتیو یا react native چیست و  چه کاربردی دارد آموزش راه اندازی react native

برای شروع برنامه نویسی با ری اکت نتیو ( React Native ) شما باید محیط کدنویسی خود را آماده کنید که بسته به سیستم عاملی که استفاده میکنید ( مک ، ویندوز ، لینوکس ) باید نرم افزارهای مورد نیاز را دانلود و نصب کنید . 

برای شروع ما سعی داریم نحوه ی نصب و آماده سازی محیط کدنویسی برای ویندوز را آموزش دهیم هر چند این مورد برای مک یا لینوکس تفاوت چندانی ندارد . 

مراحل زیر را طی کنید : 

  1. ابتدا Node.js و Android Studio را دانلود و نصب کنید . پیشنهاد میکنیم از نسخه های LTS مربوط به Node.js استفاده کنید 
  2. پایتون2 و jdk رو جداگانه نصب کنید
  3. حالا react native را با دستور زیر نصب کنید : 
    npm install -g react-native-cli​
  4. حالا SDK های اندروید را دانلود و نصب کنید 

حال با دستور زیر میتوانید یک پروژه ری اکت نتیو ( react native ) ایجاد کنید : 

react-native init AwesomeProject 

پس از ایجاد فولدر پروژه و وصل بودن شبیه ساز اندروید با دستور زیر برنامه شما اجرا میشود :

cd AwesomeProject 
 react-native run-android 

 


مطالب زیر ممکن است برای شما مفید باشد

 تگ های header را در سئو سایت دست کم نگیرید رادیو صفر و یک - پادکست شماره ی 9 ام - اینترنت بی اینترنت رادیو صفر و یک - پادکست شماره ی 3 ام - شرکت جت برینز و محصولاتش برای برنامه نویسان رادیو صفر و یک - پادکست شماره ی 5 ام - دیپ فیک چیست ؟‌ آخرین مرز میان حقیقت و دروغ رادیو صفر و یک - پادکست شماره ی 1 ام - معرفی رادیو صفر و یک و زندگینامه ی گوینده

محصولات برگزیده مناسب شما

 کارگاه آموزشی نحوه ی آپدیت ورژن فریمورک laravel کارگاه آموزش کار با API های اینستاگرامی دوره ی آموزش ساخت اپ گالری تصاویر آنلاین با کاتلین کارگاه آموزشی کار با Grunt js

پایان 👍

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی