بهترین منابع آموزشی برنامه نویسی فارسی

این وبلاگ برای معرفی بهترین منابع آموزشی برنامه نویسی ساخته شده است

بهترین منابع آموزشی برنامه نویسی فارسی

این وبلاگ برای معرفی بهترین منابع آموزشی برنامه نویسی ساخته شده است

تمامی مطالب مفید برنامه نویسی که پیدا میکنم میزارم اینجا

بایگانی
  • ۰
  • ۰

شاید شما هم بخواهید برنامه نویسی را شروع کنید ولی ده نکته کلیدی و طلایی وجود دارد که به شما کمک میکند تا کدنویسی برای شما بهتر و آسان تر باشد . 

هر چند برنامه نویسی شغل زیاد آسانی نیست . خیلی از وب سایت های آموزشی برای اینکه به تجارت و کسب و کار خود رونق دهند معمولا آموزش های سریع برنامه نویسی میفروشند ولی از نظر محتوا به کسی که میخواهد برنامه نویسی را شروع کند کمک چندانی نمیکند

در زیر ده نکته کلیدی برگرفته از تجربیات شخصی و سالها برنامه نویسی برای شما آماده شده است تا خیلی سریعتر و منطقی تر برنامه نویسی را شروع کنید . 

بعنوان کسی که تازه میخواهد برنامه نویسی را شروع کند شاید این سوال برای شما مطرح باشد که مسیر یادگیری من چطور است ؟ چطور میتوانم بعنوان مبتدی شروع کنم و چطور میتونم تا حد متوسط پیش برم ؟ یا اصلا حرفه ای کامل بشم ؟‌این سوالی هست که پاسخش از فردی به فرد دیگر متفاوت است . مدت زمان یادگیری و سختی و آسانی این مسیر کاملا به شخصی که دوست دارد برنامه نویسی را یاد بگیرد بستگی دارد و چیز ثابتی در این مورد وجود ندارد . 

در این مقاله ۱۰ نکته کلیدی که شما باید قبل از انتخاب مسیر و شروع برنامه نویسی بدانید برای شما آماده شده است . 

این ده نکته به شما کمک میکند سریعتر و بهتر شروع کنید و سریعتر از بقیه برنامه نویسی را یاد بگیرید و این رو مطمئن باشید اگر قصد دارید برنامه نویس بشید مهم ترین کاری که الان باید انجام بدید خواندن دقیق ده نکته ی زیر است نه کار دیگری ...

آموزش یادگیری برنامه نویسی - یادگیری صحیح اصول و منطق برنامه نویسی

 

قدم 1  یادگیری برنامه نویسی - اصول برنامه نویسی را صحیح یاد بگیرید 

 

اولین چیزی که در برنامه نویسی باید یاد بگیرید منطق و اصول برنامه نویسی است . این اولین مرحله برای تبدیل شدن به برنامه نویس حرفه ای  است . 

برای اینکه منطق و اصول برنامه نویسی را یاد بگیرید ابتدا باید مبانی کامپیوتر را یاد بگیرید . 

اگر در اینترنت جستجو کنید هزاران دوره ی آموزشی آنلاین وجود دارد که برای شروع برنامه نویسی از صفر ساخته شده است . 

در حقیقت در اینترنت برای مبتدیان مطالب و آموزش های خیلی زیادی است . 

کاری که باید انجام بدهید این است که اینترنت را باز کنید و هر آنچه که درباره ی کامپیوتر نمیدانید مطالعه کنید . 

درک درست از مبانی کامپیوتر و نحوه ی کار کردن آن مسیر بعدی که شروع برنامه نویسی است را برای شما آسان و یادگیری های بعدی شما را سریعتر میکند . 

 

آموزش یادگیری برنامه نویسی - صبور بودن در برنامه نویسی

 

قدم 2  یادگیری برنامه نویسی - صبور باشید یا قدرت صبر را در خود افزایش دهید : 

 

برای اینکه در برنامه نویسی موفق باشید مهمترین شرط این است که بتوانید آدم صبوری باشید . زمانی که نا امید میشوید صبر به شانه ی شما میزند و میگوید یکم دیگه صبر کن و این چیزی است که نیاز دارید . 

لازم به ذکر نیست ولی اینجا باز هم یاد آوری میکنم که صبر و تحمل به شما کمک میکند تا مسائل و مشکلات را بخوبی حل کنید و درک شما از کامپیوتر بیشتر میشود . 

مفاهیم مربوط به کامپیوتر  کمی پیچیده است و نیاز دارد که شما انسانی انعطاف پذیر ، صبور و سخت کوش باشید . 

بیشتر اوقات افرادی که برنامه نویسی را تازه شروع میکنند انتظارات مناسبی از خود و یادگیری ندارند . بله قرار نیست اول کار شما همه چیز را بدانید و حرفه ای شوید این انتظارات و خوش بینی بیش از حد ، خطرناک هستند . 

به خاطر وجود این انتظارات بد است که اکثر افرادی که برنامه نویسی را شروع میکنند همان ابتدای کار دلزده میشوند و سراغ شغل دیگری میروند . 

برای جلوگیری از این انتظارات به توقعات زیاد در ابتدای کار فکر نکنید و به هدفتان فکر کنید و کارتان را ادامه دهید . 

آموزش یادگیری برنامه نویسی - تعیین هدف در برنامه نویسی

 

قدم 3 یادگیری برنامه نویسی - هدف تعیین کنید و به سمت آن قدم بردارید :‌

 

هدف گزاری میتواند یک تقویت کننده ی قدرتمند و انگیزشی در مسیر یادگیری برنامه نویسی باشد . برای مثال اگر میخواهید PHP یاد بگیرید ، به خود قول دهید تا اخر هفته یک پروژه ساده ی PHP انجام دهید . پس از آنکه به هدف اولی رسیدید یک هدف دیگر تعیین کنید و این کار را در یک چرخه قرار دهید . این کار خیلی راحت است . 

یادگیری و بهبود برنامه نویسی پایان ندارد به همین خاطر حفظ کردن چرخه ی اهداف کوچک ایده ی خوبی برای تقویت همیشگی شماست ولی در نظر داشته باشید هدف اصلی خود را هم فراموش نکنید . 

خب ، بعنوان یک دانش پذیر جدید چه اهدافی را میتوانید برای خود تعیین کنید ؟‌ بیایید سریعا چند مثال برای اهداف طراحی کنیم !

  • ساخت یک ماشین حساب با CSS و JavaScript
  • ساخت یک سایت واکنش گرا با HTML, CSS و JavaScript
  • ساخت یک سایت پویا یا داینامیک با استفاده از زبان های برنامه نویسی سمت سرور مثل PHP, Ruby, Python یا موارد مشابه ...

شما میتوانید هر کدام از پروژه های بالا یا پروژه های مشابهی را بعنوان هدف اخر هفته تعیین کنید . 

توجه کنید که اهداف که به این شکل برای تمرین تعیین میکنید باید قابل انجام باشد بصورت آرمان گرایانه برای خود هدف تعیین نکنید مثلا نگید من میخام یک سایت مثل فیسبوک درست کنم یا میخام مثل بازی کال آف دیوتی را بسازم . 

سعی کنید از چیزهای کوچک و به آرامی شروع کنید . عجله نکنید به زودی توانایی انجام پروژه های بزرگ و پیچیده را هم خواهید داشت . 

آموزش  یادگیری برنامه نویسی - انجام و تمرین پروژه های برنامه نویسی زیاد

قدم 4 یادگیری برنامه نویسی - سعی کنید پروژه های زیادی را انجام دهید :‌

 

هر چه بیشتر پروژه انجام دهید نه تنها محدودیت های خود را کشف میکنید بلکه مهارت تحلیل و حل مسئله ی خود را نیز بهبود میبخشید . 

ضمنا یادتون باشه ، برنامه نویسی فقط یاد گرفتن نحوه ی برنامه نویسی با یک زبان برنامه نویسی نیست بلکه روش حل کردن مشکل یا انجام یک مسئله ی خاص با ابزارهایی است که در اختیار دارید . 

همچنین برنامه نویسی نیاز به دید خلاق و برنامه ریزی برای انجام یک چیز مفید ، نیاز دارد . 

برای مبتدیان ایده پردازی در زمینه ی برنامه نویسی دشوار است . در پروژه های انجام شده در اینترنت میتوانید جستجو کنید خیلی از آنها اوپن سورس هستند یعنی شما به سورس و مستندات پروژه دسترسی دارید . 

شما میتوانید از Github استفاده کنید جایی که برنامه نویس ها کدها و پروژه های خود را به اشتراک میگذارند . 

شما میتوانید در گیتهاب ریپوزیتوری های رایگان و عمومی پیدا کنید و از پروژه ی انها استفاده کنید و الگو بگیرید . 

آموزش یادگیری برنامه نویسی - اهمیت استفاده از انجمن های برنامه نویسی

 

قدم 5 یادگیری برنامه نویسی - وارد انجمن های برنامه نویسی شوید : 

 

یادگیری برنامه نویسی هرگز یک کار انفرادی نیست . اگر به فکر این هستید که یک ایده ای را در آینده به تنهایی و بدون استفاده از کمک دیگران پیاده کنید اشتباه فکر میکنید . 

برنامه نویسی یک فعالیت گروهی است و اگر میخواهید در این زمینه فعال بمانید باید در پلتفرم های اجتماعی مخصوص برنامه نویسان حضور داشته باشید . 

از این بین سایت های Github و Stackoverflow بسیار محبوب و معروف است که میتوانید از آنها استفاده کنید علاوه بر این ها شما میتوانید انجمن های زیادی را جستجو و پیدا کنید و در آنها حضور داشته باشید مثلا اگر بازی ساز هستید انجمن یونیتی و یا مثلا انجمن برنامه نویسان لاراول و .... وجود دارد . 

جامعه هایی که معرفی شد هر کدام در زمینه ای تخصص دارد و مهارت شما را ارتقا میدهند بعنوان مثال گیتهاب مخزن کدهای آماده است که از آنها میتوانید استفاده کنید و یا از این ابزار برای رشد کدهای خود توسط دیگران نیز استفاده کنید . 

آموزش یادگیری برنامه نویسی - یادگیری مداوم

 

قدم 6 یادگیری برنامه نویسی - یادگیری را متوقف نکنید :‌

 

بعنوان یک برنامه نویس هرگز پایانی برای یادگیری شما وجود نخواهد داشت و ادامه نیاز به یادگیری و کمک گرفتن از دیگر برنامه نویسان ،‌بعنوان بخشی از شغل برنامه نویسی است . تکنولوژی های جدید سریعا در حال گسترش هستند و به شما اجازه نمیدهند که یادگیریتان را متوقف کنید چون باید سریعا آنها را یاد بگیرید تا در بازار کار بیکار نمانید . 

بعنوان یک برنامه نویس شما باید‌ ، همیشه آماده باشید تا چیز های جدید را یاد بگیرید . 

مطمئن باشید همیشه هم برنامه نویسانی را پیدا خواهید کرد که به دلیل هجوم همیشگی تکنولوژی های جدید در برنامه نویسی به تخصص خود بصورت کامل در بعضی زمینه ها شک دارند . 

اما نگران این مسئله نباشید تا زمانی که خود را با بروزرسانی ها و تکنولوژی های جدید وفق دهید و یادگیری خود را متوقف نکنید هیچ اتفاقی برای شما در بازار کار برنامه نویسی نخواهد افتاد . 

 

آموزش یادگیری برنامه نویسی - توانایی حل الگوریتم و الگوریتم نویسی

 

قدم 7 یادگیری برنامه نویسی - حل الگوریتم و الگوریتم نویسی را یاد بگیرید : 

 

الگوریتم ها هسته ی اصلی علوم کامپیوتر هستند . مهم نیست شما میخواهید یک بازی درست کنید یا برنامه نویس موبایل باشید یا یک وب سایت بسازید در هر صورت شما با الگوریتم ها سر و کار دارید . 

افزایش مهارت در بحث الگوریتم ها هم به شما کمک میکند تا برنامه نویس خوبی باشید هم اینکه از مصاحبه های استخدامی سربلند بیرون بیایید چون در اکثر شرکت ها معمولا برای ورود سوالهای مرتبط با الگوریتم ها و شیوه های حل مسائل مطرح میشود . 

سعی کنید مهارت حل الگوریتم ها را در سطح بالایی نگه دارید بطوری که روزانه حداقل یک الگوریتم حل کنید . 

آموزش یادگیری برنامه نویسی - استفاده از داکیومنت یا مستندات

 

قدم 8 یادگیری برنامه نویسی - یاد بگیرید چطور از مستندات یا داکیومنت ها استفاده کنید : 

 

مستندات یا داکیومنت های یک زبان برنامه نویسی یا کتابخانه یا یک فریمورک بسیار مهم است و به شما کمک میکند تا درباره ی آن تخصص کسب کنید . 

این مستندات شامل اطلاعات غنی از چیزی هست که قصد دارید با آن کار کنید و کمک میکند به آسانی یاد بگیرید . 

بعنوان یک مبتدی لازم نیست از مستندات بترسید آنها بهترین همراه شما در آینده خواهند بود . 

به آرامی شروع کنید و یاد بگیرید چطور باید از مستندات استفاده کنید ممکن است در ابتدا ترسناک باشند ولی همیشه موتور جستجوی گوگل را هم رفیق خود بدانید و جستجو کنید .

 

قدم ۹ شروع یادگیری برنامه نویسی - از ابزارهای کمک کننده غافل نشوید :‌

همانند تمامی شغل های دنیا ، برنامه نویسی هم پر از ابزارهای کمک کننده است . مهم نیست کدام زبان برنامه نویسی یا کدام فریمورک را استفاده میکنید سعی کنید ابزارهای مرتبط با آن را پیدا کنید و به آنها تسلط پیدا کنید . 

ابزارها میتوانند در انجام بسیاری از کارهای تکراری بجای شما عمل کنند و این اتوماسیون به شما کمک میکند تا در زمان شما صرفه جویی شود و بتوانید روی مسائل اصلی تمرکز کنید . 

برای مثال بعنوان یک برنامه نویس حداقل با ابزارهای زیر آشنا باشید : 

  • Git
  • Slack
  • code editors
  • Chrome DevTools
  • programming frameworks
  • و خیلی چیزای مشابه دیگه 

آموزش یادگیری برنامه نویسی - مدرس خوب و تدریس آنلاین بهتر است

 

قدم 10 یادگیری برنامه نویسی - مربی یا مدرس خوبی پیدا کنید :‌

 

اگر یک مربی یا مدرس خوب پیدا نکنید یادگیری برنامه نویسی ممکن است  زمان بر باشد !  با پیدا کردن آموزش های خوب نه تنها در زمان شما صرفه جویی میشود بلکه شما میتوانید از تجربیات مدرس نیز بهره ببرید . 

یک مدرس خوب میتواند با انواع مثال ها و پروژه ها شما را به یک برنامه نویس برجسته کند چیزی که در آموزش های فارسی و با کیفیت آواسام میتوانید بعنوان یک برنامه نویس پیدا کنید . 

پس برای شروع برنامه نویسی حتما یک مدرس خوب پیدا کنید و از آموزش های ایشان استفاده کنید . 

شما میتوانید به آموزشگاه های فیزیکی در شهر و محله ی خود بروید و ثبت نام کنید یا میتوانید از داخل خانه یا محل کار یا هر جایی که هستید از دوره های آموزشی آنلاین استفاده کنید 

امروزه با پیشرفت اینترنت و کامپیوتر در هر جایی شما میتوانید به آموزش بپردازید

مزیت های استفاده از اموزش انلاین این است که در زمان شما صرفه جویی میشود و مطالب را بهتر میتوانید درک کنید 

شما اختیار زمانی دارد و در هر زمانی که راحت هستید میتوانید از اموزش ها استفاده کنید 

چیزی هایی که معمولا در اموزشگاه های فیزیکی پیدا نمیشود 

 

 


مطالب زیر ممکن است برای شما مفید باشد

 این ۸ چیر رو باید همه برنامه نویسا بدونن ! چطور برنامه نویسی را شروع کنیم ؟ آیا گروه های برنامه نویسی مفید است ؟ 5 دلیل برای اینکه با جاوا اسکریپت کار کنید ریدایرکت 301 چیه و کی باید ازش استفاده کرد

محصولات برگزیده مناسب شما

 دوره پروژه محور ساخت فروشگاه بامیلو با لاراول دوره ی پروژه محور ساخت هتلداری با php mvc کارگاه آموزشی کار با Grunt js دوره آموزش برنامه نویسی اندروید با کاتلین kotlin بصورت پروژه محور

پایان 👍

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی