بهترین منابع آموزشی برنامه نویسی فارسی

این وبلاگ برای معرفی بهترین منابع آموزشی برنامه نویسی ساخته شده است

بهترین منابع آموزشی برنامه نویسی فارسی

این وبلاگ برای معرفی بهترین منابع آموزشی برنامه نویسی ساخته شده است

تمامی مطالب مفید برنامه نویسی که پیدا میکنم میزارم اینجا

بایگانی
  • ۰
  • ۰

کاتلین چیست و چرا باید یاد بگیریم

کاتلین ( Kotlin ) چیست ؟ 

 

به زبان ساده کاتلین یک زبان برنامه نویسی جدید است که برای توسعه اپلیکیشن های اندرویدی استفاده میشود . ویژگی ها و مزیت های زبان کاتلین و همچنین تعامل خوب آن با زبان قبلی توسعه ی اپ های اندرویدی یعنی جاوا ، باعث شده است که کاتلین جایگاهی خوبی در توسعه ی برنامه های اندرویدی پیدا کند . 

شرکت های بزرگی همچون  Pinterest, Netflix, Lyft, و Capital One در فناوری های توسعه ی خود از زبان کاتلین استفاده میکنند و از زمانی که شرکت گوگل ( پشتیبان رسمی اندروید ) زبان برنامه نویسی کاتلین را بصورت رسمی پشتیبانی کرد علاقه ی شرکت ها و افراد برنامه نویس به این زبان شدیدتر شد . 

اما واقعا چه دلایلی وجود دارد که یک برنامه نویس ، زبان کاتلین را بیاموزد ؟ در زیر شش دلیل آورده ام که شما را راهنمایی میکند . 

 

دلایل استفاده از زبان کاتلین ( Kotlin )  

 

1 - نیاز بازار کار به کاتلین ( kotlin ) : 

 

بازار کار زبان کاتلین ( kotlin )

طبق آمار سایت realm  که بر اساس برنامه نویسان موبایل و زبان های برنامه نویسی استفاده شده توسط انان میباشد ، سال ۲۰۱۸ بعنوان سال زبان برنامه نویسی کاتلین معرفی شده است . طبق مطالعات انجام شده بعد از مراسمGoogle I/O ۲۰۱۷ مقدار ۲۰% از برنامه نویسان که از جاوا استفاده میکردند اکنون از زبان کاتلین استفاده میکنند . این نوسان آماری نتیجه ی استفاده ی برنامه نویسان و شرکت ها از زبان کاتلین است . 

اگر نگاهی به سایت جهانی کاریابی Glassdoor بیاندازید مشاهده میکنید که بسیاری از شرکت ها و تیم های برنامه نویسی اندروید در سطح جهان به دنبال برنامه نویس اندرویدی هستند که به کاتلین مسلط باشد . 

سایت realm پیش بینی کرده که تا پایان سال ۲۰۱۸ کاتلین پیشرفت زیادی خواهد کرد تا جایی که زبان مورد نیاز برای یک برنامه نویس اندرویدی خواهد بود . این پیشرفت ها با افزایش تقاضای بازار کار نیز میباشد . 

خوب بودن یادگیری کاتلین تنها به توسعه ی اندروید ختم نمیشود ، سایت  ITJobsWatch را نگاهی بیاندازید . میبینید که چقدر تقاضای زبان کاتلین زیاد میباشد که تنها مربوط به توسعه ی اندروید نیست بلکه برنامه نویس سمت سرور و ... مسلط به کاتلین مورد نیاز بازار کار است . 

 

2 - افزایش سرعت توسعه ی پروژه ها در کاتلین ( Kotlin ) : 

 

سرعت زبان کاتلین kotlin

در برنامه نویسی با کاتلین خطوط کدنویسی کمتری خواهیم داشت . کاتلین بصورت ذاتی یک زبان فشرده و مختصر میباشد  ، بنابراین شما میتوانید کارهای زیادی را با خطوط کمتری انجام دهید . 

برای مثال شما میتوانید یک لیست ویو را به سادگی یک خط فیلتر کنید : 

val positiveNumbers = list.filter { it > 0}

و شما اگر یک singleton نیاز دارید به راحتی خطوط زیر یک آبجکت تولید میکنید : 

object ThisIsASingleton {
 val companyName: String = “JetBrains”
}

 

در زبان کاتلین مختصر بودن کدها ، باعث عدم خوانایی کدهای شما نمیشود این به این معنی است که شما مدت زمان کمتری را صرف کدنویسی میکنید و سرعت انجام و بازبینی پروژه های شما بالا میرود ، در این صورت شما میتوانید بخش های زیادی را در سریعترین زمان ممکن به اپلیکیش های خود اضافه کنید و خواسته کاربران خود یا کارفرمای خود را با سرعت تمام انجام دهید . 

بخشی از مطلب قرار گرفته در سایت Techbeacon.com در این باره اینجا نوشتم : 

توسعه دهندگان کدهای کمتر و تمیز را دوست دارند . کدهای کمتر ، زمان کمتری برای نوشتن ، زمان کمتری برای خواندن و خطاهای کمتری خواهد داشت . شرکت jetbrains  درد روزانه  برنامه نویس ها در کدنویسی ، را درک کرده است و کاتلین را تولید کرده است . 

 

3 - کیفیت بالای اپلیکیشن های تولید شده در کاتلین ( Kotlin ) :

 

کیفیت بالای کاتلین kotlin

کاتلین با ویژگی هایی safety که دارد باعث ارتقای کیفیت اپلیکیشن ها میشود بطوری که باگ های بسیار کمتری رخ میدهد برای مثال در مقابل خطای معروف اپ های اندرویدی nullpointerexception مقاوم است و براساس سیستم  null-safety می باشد . 

به عبارتی دیگر در کاتلین متغیرها بصورت پیشفرض نمیتواند null باشد ، با به دام انداختن خطاهای بیشتر ، در نتیجه ی برنامه ی کم خطا تری تولید میشود .

این خیلی مهم است چون نام این خطا billion dollar mistake نام گذاری شده بود .

 

4 - از کتابخانه های موجود جاوا میشود در کاتلین (kotlin ) استفاده کرد : 

 

کاتلین kotlin و  جاوا  java

زبان کاتلین ۱۰۰% با زبان جاوا سازگار است پس نیاز نیست برنامه نویسی با جاوا را متوقف کنید  و شما به تدریج میتوانید از جاوا به کاتلین بدون دردسر کوچ کنید . 

از این رفرنس توابع میتوانید استفاده کنید این رفرنس به شما توانایی این را میدهد که با کدهای قدیمی حتی کلاس های جاوا به همراه کاتلین کار کنید بدون اینکه نیاز باشد همه چیز را از ابتدا با کاتلین بنویسید . 

این یکی از مزیت های زبان کاتلین محسوب میشود که به شما این قدرت را میدهد که همه ی  زبان های یادگرفته ی قبلی خود را رها نکنید و در کنار انها بتوانید کار کنید . 

 

5 - زبان کاتلین ( kotlin ) بصورت رسمی توسط تیم گوگل پشتیبانی میشود : 

 

معرفی کاتلین در گوگل آی او introduce kotlin in google io

در مراسم Google I/O در May ۲۰۱۷ بصورت رسمی گوگل اعلام کرد که زبان برنامه نویسی کاتلین را بعنوان زبان برنامه نویسی توسعه اپ های اندرویدی انتخاب میکند . 

در مراسم Google I/O ۲۰۱۷ گفته شده : 

زبان کاتلین بصورت درخشان طراحی شده است ، زبان بالغی است که ما باور داریم توسعه ی اپ های اندرویدی را سریعتر و جذاب تر خواهد کرد ، بسیاری از توسعه دهندگان اندرویدی به ما گفته اند که کاتلین را دوست دارند و این چیزیست که بسیاری از توسعه دهندگان تیم خود ما نیز میگویند .

جامعه ی اندروید صحبت کرده و ما فقط گوش دادیم . 

 

درست یکسال بعد در مراسم Google  I/O ۲۰۱۸ گوگل اعلام کرد : 

۳۵% برنامه نویسان حرفه ای از کاتلین استفاده میکنند . بسیاری از برنامه نویسان در حال کوچ به زبان کاتلین هستند و ما به مدت طولانی این زبان را پشتیبانی خواهیم کرد . 

 

محیط برنامه نویسی رسمی اندرویدی یعنی Android Studio  از نسخه ی ۳ به بعد بصورت کامل از زبان کاتلین پشتیبانی میکند . پس شما میتوانید کدنویسی کاتلین را بدون نیاز به یادگیری یک محیط جدید شروع کنید . 

میتوانید کدهای جاوا و کاتلین را به سادگی کلیک روی یک دکمه درون محیط اندروید استودیو انجام دهید  .

یادگیری زبان کاتلین بسیار لذت بخش و ساده میباشد و اگر به فکر یک زبان خوب برای سرعت بخشیدن به توسعه اپلیکیشن های اندرویدی خود هستید از کاتلین استفاده کنید . 

برای شرکت های بزرگ و کوچک و همچنین برنامه نویسان فردی ، به دلیل بهره وری بالایی که دارد کامل منطقی و متقاعد کننده است . همچنین باعث میشود باگ های یک اپ به سرعت و سادگی گرفته شود  کاتلین در آینده باعث میشود ابزارهای جدید یا بروزرسانی های جدید را سریعتر تحویل میشتری دهید . 

شما اگر در حال توسعه ی اپلیکیشن های خود با جاوا هستید اصلا نگران نباشید همانطور که در بالا هم گفته شده است کاتلین کاملا با جاوا سازگار است و نیاز نیست شما جاوا را فراموش کنید هر جا که حال کردید با کاتلین کد بزنید و یاد بگیرید !

 

. اتمام . 

 

 


مطالب زیر ممکن است برای شما مفید باشد

 اطلاعات مفید کاتلین که نباید از دست بدید آموزش ساخت اسلایدر تصاویر اپ اندرویدی با زبان Kotlin آموزش کار با آرایه ها در زبان کاتلین چطور یک برنامه نویس موبایل شوید ؟ (راهنمای کامل) مقایسه بین react Native و Kotlin

محصولات برگزیده مناسب شما

 دوره ی آموزش ساخت اپ گالری تصاویر آنلاین با کاتلین دوره آموزش برنامه نویسی اندروید با کاتلین kotlin بصورت پروژه محور کارگاه آموزشی نحوه ی آپدیت ورژن فریمورک laravel دوره ی آموزش لینوکس اوبونتو

پایان 👍

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی